- Ongeveer dezelfde aanpak als in een 1B-klas.
- Geen examens, maar permanente evaluatie en projecten.
- Ontdekken welk beroep hen kan boeien.
- Praktische voorbereiding op de beroepskeuze.
In het tweede jaar B is er een basisoptie STEM-technieken (met contexten mechanica, elektriciteit en hout)
Wat leer je in STEM-hout?
- Je begint met een beetje theorie dat erop gericht is om veilig en juist met je machines en gereedschappen te leren werken.
- Je leert eenvoudige tekeningen leren lezen en tekenen.
- Bovendien leer je inzicht krijgen in de manier waarop houten stukken met elkaar verbonden worden (nagels, schroeven, lijm, halfhoutverbindingen, pen-en-gatverbinding... ).
- Correct leren opmeten en aftekenen m.b.v. de juiste gereedschappen (vouwmeter, winkelhaak, potlood, kruishout....) is uiteraard van het grootste belang.
- Je leert vervolgens de juiste gereedschappen kiezen en er veilig en correct mee werken.
- Je krijgt de basis mee van bank- en machinewerk (zagen, vijlen, raspen, boren, schroeven, schuren met schuurband...).
Wat leer je in STEM- elektriciteit?
- Doorheen het schooljaar leer je via basisvaardigheden en projecten over het gebruik en toepassen van elektrische energie.
- Bij de basisvaardigheden horen onder andere het juiste gebruik van gereedschappen, het bewerken van koperdraden, solderen en het maken van licht- en belschakelingen .
- Je leert hoe je een eenvoudig elektrisch schema moet maken, lezen en uitvoeren.
- Bij de projecten leer je zelf inzicht te krijgen om een eigen ontwerp uit te werken. Hierbij leer je het belang van creativiteit en probleemoplossend denken bij een technisch proces.
- Ook ga je leren dat attitudes heel belangrijk zijn in een praktijkzaal. Een juiste werkhouding, nauwkeurig werken, een oefening netjes afwerken, veilig werken... zijn maar enkele voorbeelden.
Wat leer je in STEM - mechanica/metaal?
- In de projecten leer je werken met de verschillende gereedschappen en metalen.
- De aangeleerde bewerkingen tijdens de lessen metaal zijn: knippen, boren, vijlen, plooien.
- Elk project teken je zelf uit voor je aan de slag gaat.
- Je leert proefondervindelijk welk gereedschap best pas bij welke bewerking.
- Voor de oefening "de motorfiets" krijgen de leerlingen zelfs al een initiatie aan de miniatuurdraaibank!
- De nadruk ligt op zoveel mogelijk zelf doen en ondervinden en dit uiteraard op een veilige manier!
Deze theoretische en praktische kennis wordt dan projectmatig toegepast voor het maken van een eigen tuinvogelvoederhaak, een eigen motorfiets en een eigen vuilblik.