Bij deze basisoptie STEM-WETENSCHAPPEN staat het onderzoekend en ontwerpend leren centraal. Ze sluit aan bij de vakken natuurwetenschappen, aardrijkskunde, techniek en wiskunde uit het eerste jaar. Doorheen het schooljaar komen de vier STEM-domeinen (Science, Technology, Engineering & Mathematics) evenwaardig aan bod, zodat je op het einde van het schooljaar een goed idee hebt waar je interesses liggen. 

In deze richting worden je natuurwetenschappelijke, technische en wiskundige inzichten verder ontwikkeld.  Het technisch proces van onderzoeken, ontwerpen , problemen oplossen en realiseren komt elke week aan bod. Je maakt kennis met materialen en grondstoffen en je krijgt inzicht in de onderzoeks-en ontwerpmethoden.

Voor wiskunde gaan we een stapje verder en komt ook de verdieping aan bod.  Dit gebeurt  tijdens de les wiskunde en tijdens het vak Groeikans. Analyseren van verbanden, werken met grafieken en statistiek, ruimtelijk en meetkundig inzicht worden verfijnd zodat je deze leerstof ook kan toepassen in de toptechnologie (ontwerpen van 2D- en 3D-modellen).

Is het een richting voor jou?

  • Je hebt een sterke interesse voor technologie, wiskunde en wetenschappen en scoort ook goed op deze vakken.
  • Je wil graag weten hoe alles werkt.
  • Je bent leergierig, kritisch en creatief en je vindt het een uitdaging om technische en/of wetenschappelijke problemen te onderzoeken of op te lossen en om te zetten in technische constructies en realisaties.
  • Je hebt interesse in wetenschappelijk onderzoek en bent bereid om nieuwe technologieën te ontdekken en gebruiken.
  • Je doel is een stevige basis op te bouwen met het oog op een doorstroomrichting in de 2de graad en 3de graad. Vanuit Technologische Wetenschappen kan je hoger onderwijs (professionele/academische bachelor) aanvatten om bijvoorbeeld industrieel ingenieur te worden.

Wat zijn de doelstellingen van deze basisoptie STEM-wetenschappen?

  • Onderzoeksvragen stellen en problemen definiëren,
  • Modellen ontwikkelen en gebruiken,
  • Onderzoek plannen en uitvoeren,
  • Data voorspellen, analyseren en interpreteren,
  • Wiskundig redeneren en algoritmisch denken,
  • Verklaringen opbouwen en oplossingen ontwerpen,
  • Argumenteren op basis van data,
  • Informatie verzamelen, evalueren en communiceren.

 

Wat zijn onze troeven?

  • Hoogtechnologische toestellen beschikbaar: 3D-printers, lasercutters;
  • Inzet van dataloggers (Lego Mindstorms, CO2-meters…);
  • ICT/multimedia: o.a. SMART-Boards, laptops;
  • Aandacht voor de ontwikkeling van 21ste-eeuwse vaardigheden;
  • Uitdagende STEM-projecten die gelinkt zijn aan maatschappelijke domeinen.