Leerlingen die deze studierichting willen volgen:

  • beseffen dat algemene vakken belangrijk zijn
  • hebben een technologisch gerichte belangstelling (elektriciteit – mechanica – automatisering)
  • hebben voldoende zelfvertrouwen om aan machines te werken
  • kunnen logisch en abstract denken en redeneren om problemen op te lossen
  • hebben een goede studiehouding en eigen studiemethode
  • zijn ordelijk en handig
  • kunnen tijdens het zesde jaar, bijgestaan door een leerkracht-coach, vormgeven aan stem-eindproject


Wat biedt deze richting?
Deze doorstroomrichting is een technische opleiding met klemtoon op theoretische vorming. In deze richting legt men verschillende accenten:

  • voor de elektrische vakken verwerven de leerlingen tijdens de tweede graad competenties met betrekking tot elektrische basisschakelingen en residentiële installaties; in de derde graad verwerven zij competenties met betrekking tot elektrische industriële installaties en worden ze onderricht in de basisleerstof elektronica en PLC
  • voor de mechanische vakken moeten de leerlingen een gezonde interesse vertonen om berekeningsmethoden te doorgronden die aan de basis liggen van een mechanisch systeem; zij bestuderen diverse machineonderdelen en leren uitgebreid werken met catalogi; ze zijn op die wijze in staat om in het 2e leerjaar van de 3e graad zelfstandig een basisontwerp voor een mechanisch systeem uit te denken, uit te tekenen en te verantwoorden vanuit de theorie; computervaardigheid is een must; zij worden begeleid in het gebruik van het Office pakket en leren werken met 2D- en 3D-tekenapplicaties
  • het aanleren van vaardigheden is in hoofdzaak gericht op het inzichtelijk en creatief denken en handelen in het kader van technologische processen met voldoende aandacht voor de uitvoeringsgerichte aspecten
  • • de opleiding wordt sterk wiskundig en technologisch ondersteund

Verder studeren is een must.