Hieronder vindt u een overzicht met de meest gestelde vragen m.b.t. de straatnaamwijzigingen fusie. Heeft u nog andere vragen of wilt u een opmerking doorgeven. Dat kan via E fusie@gemeentebkz.be.
Veelgesteldevragen over de straatnaamwijzigingen
Werk en school
- Verwittig jouw werkgever en/of school.
- Je hoeft als werkzoekende jouw adreswijziging niet aan de VDAB door te geven.
Medische zorg
- Breng jouw artsen, specialisten, ziekenhuis en apotheker op de hoogte. Dit kan meestal bij het eerstvolgende bezoek via de e-ID (op voorwaarde dat die eerst is ingelezen in het gemeentehuis), telefonisch of via e-mail.
Verenigingen, sportclubs, organisaties en winkels
- Geef de adreswijziging door aan verenigingen waarvan je lid bent.
- Firma’s waar je post van krijgt of een gebruikersaccount heeft, moeten ook op de hoogte worden gebracht.
- Vewittig de uitgeverijen waar je een abonnement heeft van bv. tijdschriften, kranten en weekbladen.
- Breng jouw vaste dierenarts op de hoogte.
- Infornmeer jouw notaris, advocaat en architect.
Belastingen
- Kadastraal inkomen, BTW, onroerende voorheffing, provinciebelasting.
Kruispuntbank sociale zekerheid
- Pensioenen, werkloosheidsuitkeringen, arbeidsongeschiktheid, tijdskrediet, kinderbijslag.
Financiële instellingen
- Bank en verzekeringsmaatschappij.
Post
- Postcodes blijven hetzelfde.
- Jouw post wordt gedurende zes maanden gegarandeerd bezorgd, zelfs als deze nog op het oude adres is geadresseerd.
- Vraag gratis adresveranderingskaartjes aan bij bpost om bv. uitgevers van kranten en tijdschriften maar ook andere afzenders te verwittigen.
Ziekenfonds
- Ziekenfonds of mutualiteit zijn op de hoogte.
Telecom- en nutsvoorzieningen
- Elektriciteits-, water- en aardgasleverancier.
- Kabelmaatschappij, telefoonmaatschappij en/of internetprovider.
Burgerzaken
- Reispas, rijbewijs en inschrijvingsbewijs.
Op het rijbewijs wordt geen adres vermeld.
Het is dus niet nodig om een nieuw rijbewijs aan te vragen. - Vergunningen en aktes.
Mobiliteit
- Vervoersmaatschappijen (zoals De Lijn en NMBS): als abonnee hoef je jouw gewijzigde adres niet door te geven. Een abonnement met een ‘oud’ adres blijft sowieso geldig.
- Technische autokeuring stuurt automatisch oproepen naar het nieuwe adres.
- Verkeersbelasting.
- Pleziervaart: adresgegevens worden aangepast door de FOD Mobiliteit.
- Vaarbewijzen en brevetten.
- Automatische aanpassing van jouw adres in gps-systemen. Je moet wel zelf nog een update doorvoeren van jouw eigen GPS-toestel.
Facturen
- Denk eraan om het correcte adres op facturen te vermelden. Het nieuwe adres gebruik je pas vanaf 1 januari 2025.
In afwachting van een alternatief voor Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht, gebruik je best uw huidige postcode en deelgemeentenaam.
Klanten en leveranciers
- Breng klanten en leveranciers tijdig op de hoogte. Bestaande contracten hoef je niet te wijzigen.
Communicatie en promotie
- Aanpassing van jouw papierwaren, drukwerk, websites, visitekaartjes, sociale media en belettering van voertuigen en ramen.
- Update banners, spandoeken, reclamepanelen en huisnummers.
Statuten en KBO
- Adreswijziging gebeurt automatisch en kosteloos in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).
- Het Belgisch Staatsblad publiceert gratis de wijzigingen. Deze worden online gepubliceerd op de website van de FOD Economie.
- Het aanpassen van de statuten is niet onmiddellijk nodig. Dit kan wachten tot een volgende statutenwijziging (bv. bij een nieuwe zaakvoerder of nieuwe naam).
Particulieren
- Voor particuliere inwoners bedraagt die 35 euro per adres. Het gezinshoofd kan deze compensatie op basis van het rijksregisternummer aanvragen tussen 6 januari en 31 maart 2025. De uitbetaling is voorzien in april of mei 2025 en gebeurt volgens jouw keuze onder de vorm van een BV-cadeaubon of als storting op uw rekening.
De aanvraag kan zowel via onze website, als op het moment dat je jouw eID laat aanpassen in het gemeentehuis of in de permanentie van jouw deelgemeente.
Ondernemers
- Voor ondernemingen bedraagt de compensatie 200 euro. Deze wordt in dezelfde periode op basis van het ondernemingsnummer aangevraagd en als storting op jouw rekening uitbetaald. Ook die aanvraag kan via onze website, in het gemeentehuis of in de permanentie van jouw deelgemeente.
Is op hetzelfde adres zowel een particuliere woning als een onderneming gevestigd, dan geven we voorrang aan de onderneming.
De postcodes van alle deelgemeenten blijven na 1 januari 2025 dezelfde.
Als je straatnaam of huisnummer wijzigt, is de adressticker op jouw afvalcontainer niet meer correct. Dit is echter geen probleem. Je mag zelf je sticker met stift wijzigen of kan een nieuwe ophalen bij Ibogem.
De ophaalrondes van afval wijzigen niet van dag of regelmaat. Enkel de benaming van de rondes wijzigt.
Meer info vind je op Veelgestelde vragen fusie - Ibogem: Ibogem.